Άγνωστα (;) συμφέροντα ανατίναξαν τον αγωγό ύδρευσης στην Αίγινα! Η εταιρία "Κωσταντινίδης ΑΕ" που πήρε την δουλειά των 25εκατ ευρώ, ο εφοπλιστής Ηλιακίδης που "πάρκαρε" τα 4 υδροφόρα - πλοία, το λιμενικό που ενημέρωσε τηλεφωνικά (!) για την έκρηξη και οι 6 ερωτήσεις.


Του Άρη Σπίνου

Πριν από λίγες μέρες έγινε γνωστό πως τοποθετήθηκαν εκρηκτικά στον αγωγό που παραδόθηκε πριν λίγες εβδομάδες και μεταφέρει πόσιμο νερό στην Αίγινα. Υπάρχουν όμως ζητήματα που χρειάζονται διευκρίνηση και απαντήσεις. Την είδηση την μάθαμε από ανακοίνωση (!) της Περιφέρειας Αττικής. Όπως έγγραφε: "Νέο κρούσμα δολιοφθοράς σημειώθηκε στον αγωγό υδροδότησης της Αίγινας. Ειδικότερα στις 20 Ιουλίου εκπρόσωπος της Αναδόχου εταιρείας, ενημερώθηκε προφορικώς από το Λιμεναρχείο Σαλαμίνας ότι η Υπηρεσία τους έγινε αποδέκτης καταγγελίας περί πιθανής χρήσης εκρηκτικού μηχανισμού σε θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται τμήμα του ήδη ποντισμένου υποθαλάσσιου αγωγού, ενώ η λειτουργία του αγωγού συνεχίζεται κανονικά." Αυτή η παράγραφος της ανακοίνωσης δημιουργεί εύλογα ερωτήματα.


Πότε είχε ξαναγίνει δολιοφθορά και κρατήθηκε μυστική ;
Από πότε το λιμενικό ενημερώνει προφορικά έναν ιδιώτη για έκρηξη ;

Έχει συνταχθεί ενημερωτικό δελτίο από το λιμενικό προς την διεύθυνση ασφαλείας για την πληροφορία της έκρηξης πριν ενημερωθεί ο ιδιώτης.

Η ανακοίνωση της περιφέρειας συνεχίζει:

"...Ήδη χθες Πέμπτη 21 Ιουλίου και κατόπιν σχετικών εντολών του Περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη και της Αντιπεριφερειάρχη Νήσων Β. Θεοδωρακοπούλου-Μπόγρη η ανάδοχος εταιρεία του έργου, κινητοποίησε και απέστειλε εξειδικευμένο καταδυτικό συνεργείο με καταγραφικό εξοπλισμό και υποβρύχιο όχημα (ROV), στην περιοχή, με στόχο τη διερεύνηση της κατάστασης"

Νέα ερωτήματα έρχονται να προστεθούν

4. Από πότε ο ιδιώτης κάνει έρευνες για υποθαλάσσιες εκρήξεις;
5 . Στους δύτες που ερεύνησαν υπήρξαν και λιμενικοί ;
6 . Τι αξιοπιστία έχουν τα ευρήματα που βρήκαν οι ιδιώτες όταν δεν είναι παρόντες κρατικές αρχές σε προγραμματισμένο έλεγχο για έκρηξη;

Όπως μας ενημερώνει πάλι η περιφέρεια Αττικής και όχι οι λιμενικές αρχές

"...Στα πλαίσια της αυτοψίας στην Χ.Θ. 0+300, δηλαδή σε απόσταση 300 μέτρων από την ακτή του Περάνι Σαλαμίνας και βάθος -14,0 μέτρων εντοπίστηκε σχετική διάρρηξη της προστασίας του αγωγού και μικρής έκτασης διαρροή νερού στην θάλασσα εξαιτίας της χρήσης εκρηκτικών. Στο σημείο αυτό η πλήρης προστασία του αγωγού είχε ολοκληρωθεί ήδη από τον Σεπτέμβριο του έτους 2021. Η προστασία του αγωγού στην συγκεκριμένη θέση αποτελείται από λιθοστρώματα και το κέντρο της έκρηξης είναι μεταξύ δύο γειτονικών λιθοστρωμάτων. Επιπλέον βρέθηκε υπόλειμμά υλικού, που εικάζεται ότι είναι καλώδιο πυροδότησης (φυτίλι).

Επισημαίνεται πως ο Ανάδοχος συνεχίζει την επιμελή διερεύνηση και αποτύπωση της έκτασης και σημασίας της διαπιστωθείσας βλάβης, με στόχο την άμεση έναρξη των εργασιών αποκατάστασης της βλάβης."

Για να καταλάβουμε γιατί μιλάμε είναι σαν να έγινε μέσα σε ένα σπίτι μια έκρηξη και ο δήμος της περιοχής να μας ενημερώνει μετά από μια εβδομάδα ότι ο εργολάβος που έφτιαχνε το σπίτι έστειλε δικούς του ανθρώπους για να μάθουν γιατί έγινε η έκρηξη και βρήκαν φυτίλια και δυναμίτες. Το έργο της τροφοδοσίας με πόσιμο νερό από την Αθήνα στην Αίγινα παραδόθηκε πριν από λίγους μήνες.


Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε ο δήμαρχος Αίγινας . Γιάννης Ζορμπάς στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που έγινε στις 31 Ιανουαρίου 2022, εκείνη η μέρα ήταν η τελευταία, που εκτελέστηκε μεταφορά νερού στο νησί με υδροφόρο πλοίο εξαιτίας της κατασκευής του νέου αγωγού που πλέον ήταν σε λειτουργία.

Η Οικονομική Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα επί 7 παρισταμένων μελών με 5 θετικές ψήφους και δυο αποχές από τη ψηφοφορία των κ. Σταμάτη Μαρμαρινού και Φίλιππου Τζίτζη, ότι εγκρίνει τη λύση της σύμβασης με την εταιρία που μέχρι εκείνη την ώρα και επί χρόνια μετέφερε νερό. Ποια εταιρία ήταν αυτή ; Πρόκειται για την εταιρία "ΑΙΓΙΝΑ ΙΝΕ" που ανήκει στον εφοπλιστή Χ. Ηλιακίδη και χρησιμοποιούσε 4 πλοία υδροφόρες και επί χρόνια μετέφερε νερό στο νησί. Τον Ιούλιο του 2017 ολοκληρώθηκε η δημοπράτηση του έργου για τον υποθαλάσσιο αγωγό που θα μετέφερε επιτέλους νερό της ΕΥΔΑΠ στο Νησί 


Ανάδοχος του έργου ανακηρύχθηκε η "Κωνσταντινίδης ΑΕ" με έκπτωση 32% και προϋπολογισμό 24.500.000 ευρώ.



Προσφορές κατατέθηκαν από τις εταιρείες ΑΚΤΩΡ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Χρ. Κωνσταντινίδης, Αρχικόν και Σ. Γκικάκης.


Ο υποθαλάσσιος αγωγός έχει συνολικά 14 χιλιόμετρα μήκος, θα ποντιστεί σε 95 μέτρα βάθος και θα τροφοδοτεί την Αίγινα με 25.000-30.000 κυβικά μέτρα ετησίως.


Η πρόταση για την κατασκευή του αγωγού χρονολογείται από τη δεκαετία του ’90. Το 2001 είχε πραγματοποιήσει η EYΔΑΠ και το υπουργείο Υποδομών (τότε ΥΠΕΧΩΔΕ) μια προμελέτη, η οποία επικαιροποιήθηκε το 2003. Στη συνέχεια υπήρξε πρόταση για υλοποίηση του έργου μέσω σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), η οποία δεν προχώρησε. Τελικά το 2013 εγκρίθηκε από το Υποδομών η υλοποίηση του έργου μέσω της Περιφέρειας Αττικής.