Συνεχίζεται η δίκη για το σκάνδαλο της Εγνατίας Οδού - Πως ζημίωσαν το Δημόσιο με 43 εκατ. ευρώ

Συνεχίζεται η δίκη για το σκάνδαλο της Εγνατίας Οδού - Πως ζημίωσαν το Δημόσιο με εκατ. ευρώ
edolio5 team

Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα ανάμεσα σε όσους παραπέμπονται είναι μέλη παλαιότερων διοικήσεων και στελέχη της «Εγνατία Οδός ΑΕ», στελέχη της αναδόχου κατασκευαστικής εταιρείας και μηχανικοί
Στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης παραπέμπονται να δικαστούν 19 άτομα που κατηγορούνται για υπερκοστολογήσεις ύψους 43 εκατ. ευρώ στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού.

Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης ανάμεσα σε όσους παραπέμπονται να δικαστούν είναι μέλη παλαιότερων διοικήσεων και στελέχη της «Εγνατία Οδός ΑΕ», όπως επίσης στελέχη και εκπρόσωποι της αναδόχου κατασκευαστικής εταιρείας καθώς και μηχανικοί.
Μεταξύ άλλων, το βούλευμα τους καταλογίζει πράξεις που συνδέονται -κατά περίπτωση- με τα κακουργήματα της απιστίας και της απάτης, ενώ το χρονικό διάστημα τέλεσής τους αφορά την περίοδο 2009-2012.
Πρόκειται για το δεύτερο σκέλος των φερόμενων υπερκοστολογήσεων έργων και υλικών, καθώς ήδη το πρώτο -με καταλογισθείσα ζημιά ύψους 32 εκατ ευρώ- έχει φτάσει στα ακροατήρια και μετά από αναβολή προσδιορίστηκε να δικαστεί τον επόμενο μήνα. Το πρώτο σκέλος αφορά πέντε δίδυμες σήραγγες στον νομό Γρεβενών ενώ το δεύτερο σήραγγες που βρίσκονται προς την πλευρά της Θεσσαλίας. Οι δικογραφίες περιλαμβάνουν πολλούς κοινούς κατηγορούμενους και πράξεις.

Πώς η Αττικάτ αναβάθμιζε την κατασκευή των σηράγγων

Η έρευνα για το σκάνδαλο ξεκίνησε το 2010 και αφορούσε την κατασκευή σηράγγων όπως αυτή του Αγναντερού στην περιοχή των Γρεβενών. Ανάδοχος του έργου ήταν η Αττικατ, οι υπερκοστολογήσεις της οποίας κόστισαν 25 εκατ. ευρώ επιπλέον στην Εγνατία Οδό.
Οι διοικήσεις της εταιρείας, την περίοδο 2005 - 2007, δέχτηκαν και κατέβαλαν αυτά τα χρήματα ως επιπλέον κοστολόγηση του έργου,το οποίο άλλαξε αίφνις κατηγορία κατασκευής.
Ειδικότερα η κατασκευή της σήραγγας προϋπολογίστηκε να γίνει ως κατηγορίας Β, με συγκεκριμένο κόστος υλικών και τρόπου κατασκευής, μελετήθηκε γι’ αυτό, όμως στη συνέχεια πληρώθηκε ως ανώτερης κατηγορίας C με ακριβότερα υλικά.
Το ίδιο έγινε και με μία ακόμη γέφυρα που κατασκεύασε η Αττικάτ το 2007.
Ενώ το έργο ήταν σε εξέλιξη και η κατασκευή της σήραγγας είχε φτάσει σχεδόν στη μέση της κατά τα πρότυπα της κατηγορίας Β, η τότε διοίκηση της Εγνατίας Οδού δέχτηκε τον ισχυρισμό της αναδόχου ότι κατασκευάστηκε ως κατηγορίας C, που προϋποθέτει ακριβότερα υλικά, όπως και άλλα μηχανήματα που σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά ποτέ δεν έφτασαν στα εργοτάξια, δεν δηλώθηκαν και φυσικά δεν χρησιμοποιήθηκαν.

Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο

Το κουβάρι της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται όταν η Αττικάτ προσέφυγε στη δικαιοσύνη διεκδικώντας 34,4 εκατ. ευρώ, τόσο για τη συγκεκριμένη σήραγγα των 25 εκατ. ευρώ όσο και για άλλες επιπλέον εργασίες που υποστήριξε ότι έκανε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την εξέταση της υπόθεσης, προσκομίστηκαν ανακεφαλαιωτικοί πίνακες εργασιών ότι δήθεν ο ανάδοχος χρησιμοποίησε καλύτερα και ποιοτικότερα υλικά, σαφώς ανώτερα από εκείνα που προέβλεπε η αρχική μελέτη κατασκευής της σήραγγας, δικαιολογώντας έτσι την αύξηση του κόστους.
Από ελέγχους που ακολούθησαν, όμως, φάνηκε ότι το έργο είχε γίνει με υλικά χαμηλότερης ποιότητας, όπως ακριβώς προέβλεπε η αρχική μελέτη.
Nα σημειωθεί ότι η Εγνατία Οδός κόστισε στον Ελληνα φορολογούμενο όσο και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί. Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός κόστισε 6 δισ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) , ενώ όλο το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας κόστισε 7 δισ. ευρώ.