Προφυλακίστηκε ο μπογιατζής - Φαντομάς! Αράδιασε το ίδιο παραμύθι σε ανακριτή και εισαγγελέα που δεν το "μάσησαν" όμως. Κάλυψε συνεργούς και κλεπταποδόχους.


Του Άρη Σπίνου

Προφυλακιστέος κρίθηκε ο δράστης της ληστείας των πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης έπειτα από την ολοκλήρωση της απολογίας του στον ανακριτή, όπως έγινε γνωστό το απόγευμα της Πέμπτης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 49χρονος οικοδόμος επανέλαβε στην απολογία του όσα είχε υποστηρίξει προανακριτικά.

Η κλοπή είχε σημειωθεί τον Ιανουάριο του 2012 και οι πίνακες που αφαιρέθηκαν από τον δράστη ήταν του Πάμπλο Πικάσο και του Πιτ Μοντριάν. Το έργο του Πικάσο είχε τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι» και είχε δωρηθεί το 1949 από τον καλλιτέχνη στον ελληνικό λαό ως φόρος τιμής για την προσφορά των Ελλήνων στην αντίσταση κατά του ναζισμού.

Ο δεύτερος πίνακας, του Ολλανδού ζωγράφου, έχει τίτλο «Ο Ανεμόμυλος Στάμμερ». Είχε κλαπεί επίσης ένα σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο) και το οποίο ο κατηγορούμενος ισχυρίστηκε ότι το πέταξε στην λεκάνη της τουαλέτας του γιατί πίστεψε πως καταστράφηκε αφού το χρησιμοποίησε για να σκουπίσει αίματα από το χέρι του τη νύχτα της κλοπής.

Η κλοπή του αιώνα, που έγινε πριν από 9 χρόνια στην Εθνική Πινακοθήκη, εξιχνιάστηκε, ωστόσο το πέπλο μυστηρίου γύρω από τον 49χρονο δράστη παραμένει.

Η ομολογία του, η λεπτομερής περιγραφή για τον τρόπο που κατάφερε εκείνη τη νύχτα του Ιανουαρίου 2012 να εισβάλει στην Εθνική Πινακοθήκη, ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή και προφανώς μη πιστευτή! Αποκάλυπτε ένα καλά οργανωμένο σχέδιο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια και έναν άνθρωπο σαφέστατα ιδιοφυή, που κινήθηκε προσεκτικά, στρατηγικά και έξυπνα, μέσα στο σκοτάδι, καταφέρνοντας να φύγει από εκεί, τέσσερις ώρες αργότερα, έχοντας στα χέρια του έναν θησαυρό εκατομμυρίων... Και με ένα ταξί και τον θησαυρό στην τσάντα του να επιστρέψει στο σπίτι του, ασφαλής! Στη συνέχεια, επί εννιά χρόνια κινήθηκε στο τρίγωνο Αγγλία-Ολλανδία-Ελλάδα, χωρίς να κινεί την παραμικρή υποψία. Ο απόλυτος φαντομάς.


Ο ίδιος υποστήριξε στην ομολογία του ότι έδρασε μόνος του -κάτι που αμφισβητούν οι Αρχές- και ότι ο λόγος της κλοπής δεν ήταν άλλος από την αγάπη του για την τέχνη. Υποστήριξε δηλαδή, με πάθος, ότι ο μόνος λόγος που έκλεψε τον Πικάσο, τον Μοντριάν και το σκίτσο του Μονκάλβο ήταν γιατί ήθελε απλά να έχει κάποια έργα τέχνης σπίτι του (τα οποία κατέληξαν κρυμμένα στην τουαλέτα και το ένα... μέσα στην τουαλέτα, κατά τους ισχυρισμούς του). Μάλιστα, δήλωσε ότι ανακουφίστηκε, αγαλλίασε και ένιωσε ότι απελευθερώνεται όταν... συνελήφθη και η ΕΛ.ΑΣ. εντόπισε τα έργα που πριν από λίγο καιρό είχε κρύψει, κάτω από βάτα, σε μια ρεματιά στην Κερατέα. Μια ιστορία που δεν πιστεύουν ούτε μικρά παιδιά.

Η ζωή που έκανε, άλλωστε, κινεί υποψίες. Ελαιοχρωματιστής, κατ' επάγγελμα, δεν ήταν. Μπορεί από χθες να έχει βαφτιστεί «ελαιοχρωματιστής», αλλά ο 49χρονος συλληφθείς δεν ζούσε από αυτό το επάγγελμα, ούτε τώρα ούτε την προηγούμενη δεκαετία ούτε και πριν από την κλοπή. Κάποια στιγμή στη ζωή του δούλεψε περιστασιακά για μερικούς μήνες ως ελαιοχρωματιστής και αυτό ήταν όλο. Το επάγγελμα αυτό το διάλεξε κατά εντολή για να δημιουργήσει το προφίλ ενός κακομοίρη που αγαπάει την τέχνη.

Τα τελευταία χρόνια, χωρίς να διευκρινίζεται ούτε από τον ίδιο ούτε και από κάποιον άλλον το πώς, ζούσε άνετα, στο τρίγωνο Αγγλία-Ολλανδία-Ελλάδα, κάνοντας ακριβά ταξίδια και σε άλλα μέρη στο εξωτερικό. Στον λογαριασμό του στο Twitter δήλωνε ArtFreak, έκανε αναρτήσεις γύρω από την τέχνη και ποσταρίσματα τόσο για τον Πικάσο όσο και για τον Μοντριάν.

Ο τρόπος, λοιπόν, που ζούσε κινεί δικαιολογημένα υποψίες. Και ένα από τα σενάρια που ακούγονται είναι ότι ο 49χρονος κινούνταν στον σκοτεινό κόσμο όχι επιδιώκοντας να κάνει κάποια πώληση στη μαύρη αγορά έργων τέχνης, αλλά... αντιγράφοντας έργα τέχνης!

Σε ό,τι αφορά το σενάριο της διοχέτευσης των κλοπιμαίων στη μαύρη αγορά, ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι δεν ήθελε να πουλήσει τα έργα, ότι δεν το σκέφτηκε και δεν το προσπάθησε ούτε για μια στιγμή. Η ΕΛ.ΑΣ., ωστόσο, έχει διαφορετική άποψη. Υπάρχουν, άλλωστε, πληροφορίες ότι προσπάθησε ανεπιτυχώς να πουλήσει τον Πικάσο και ότι απλά περίμενε την κατάλληλη στιγμή. Ένα τέτοιο έργο τέχνης, που έχει κλαπεί από μια Εθνική Πινακοθήκη, δεν είναι άλλωστε εύκολο να πωληθεί. Πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο πρόσωπο, την κατάλληλη στιγμή, και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι ο 49χρονος περίμενε ακριβώς αυτή την ευκαιρία.

Αλλώστε, ερωτήματα προκαλεί ο ισχυρισμός του για το σχέδιο του Μονκάλβο. Ο Ελληνας... Αρσέν Λουπέν υποστήριξε ότι, προσπαθώντας να βγει από την Εθνική Πινακοθήκη, τραυματίστηκε από γυαλιά και χρησιμοποίησε το σκίτσο του Μονκάλβο για να σκουπίσει τα αίματα! Υποστηρίζει, μάλιστα, ότι εφόσον το έργο είχε «τραυματιστεί», αποφάσισε να το πετάξει στην τουαλέτα. Κάτι τέτοιο όχι μόνο θεωρείται αδιανόητο για έναν λάτρη της τέχνης, όπως δήλωσαν στο edolio5 φανατικοί συλλέκτες, αλλά δηλώνει και έναν άνθρωπο εκτός τόπου και χρόνου.

Φυσικά, ο ισχυρισμός του αυτός αμφισβητείται έντονα και από τις αρχές.

Πολύπειρα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας αποκάλυπταν στο edolio5 το γεγονός ότι ο 49χρονος (40χρονος τότε) πήγε στο σημείο με άλλα ρούχα και άλλαξε στο πάρκο Ριζάρη, λίγα μέτρα μακριά. «Είναι μια εξαιρετικά έξυπνη κίνηση, που φανερώνει έναν εύστροφο και εξαιρετικά ιδιοφυή άνθρωπο»,

Και εδώ τίθεται ξανά το ερώτημα: Έκανε την κλοπή για να έχει στο σπίτι του -κρυμμένα στο μπάνιο για χρόνια- δύο έργα τέχνης; Και πώς ζούσε όλο αυτό το διάστημα ή πώς πλήρωνε τα πήγαινε-έλα στην Ευρώπη; Οι φωτογραφίες που ο ίδιος αναρτούσε στα social media δείχνουν άνθρωπο με οικονομική άνεση και εύλογα γεννιούνται ερωτήματα. Φυσικά έρώτημα δημιουργείται και για την πληρωμή του ποινικολόγου Σάκη Κεχαγιόγλου. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Edolio5 η πληροφορία στην ΕΛ.ΑΣ. δόθηκε από την Ε.Υ.Π. η οποία την έχει στην διάθεση της 2 χρόνια. Ο πληροφοριοδότης έλαβε αμοιβή 1.200.000 ευρώ. Διαψεύδει το υπουργείο δημόσια τάξεως ότι δόθηκε αμοιβή;