Τινάζει στον αέρα ο Μαρινάκης επένδυση 103.000.000 ευρώ του ΟΛΠ. Απαγορεύει ο δήμος Πειραιά να περνάνε τα φορτηγά με τα μπάζα από τους δρόμους της πόλης . Οι επενδύσεις των Κινέζων στο λιμάνι με λεφτά... από τα ΕΣΠΑ! Ο εργολάβος Ψαλτάκος και ο ΣΥΡΙΖΑ.


Του Άρη Σπίνου 

Ο πόλεμος που αναμένετε με φόντο το λιμάνι δεν θα έχει προηγούμενο. «Βολές» εναντίων του δήμου Πειραιά εξαπέλυσε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, με αφορμή την αρνητική στάση που κρατάει στην διέλευση φορτηγών οχημάτων από την πόλη, για την μεταφορά των απορριμμάτων που δημιουργούνται από τις εργασίες για την κατασκευή της νέας βάσης κρουαζιέρας.

Σε επιστολή του o ΟΛΠ, με παραλήπτες τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, κάνει λόγο για «τορπιλισμό» της σύμβασης Cosco – ελληνικού δημοσίου από πλευράς Δήμου. Σύμβαση που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και το 16% των μετοχών του ΟΛΠ που θα πρέπει να λάβει η Cosco, αν έχει ολοκληρώσει τα έργα που υποχρεούται να κάνει μέχρι το 2021 στο λιμάνι. Έργα που με βάση την σημερινή κατάσταση είναι αδύνατο να έχουν ολοκληρωθεί, κυρίως λόγο των μεγάλων καθυστερήσεων που έχουν σημειωθεί στην εργασίες για τη νέα βάση κρουαζιέρας.

Στην επιστολή αυτή απάντησε κατά τη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης , υπογραμμίζοντας:

«Η γραμμή που έχουμε χαράξει και η στάση μας για την επένδυση του ΟΛΠ από την πρώτη μας θητεία ως Δημοτική Αρχή είναι συνεπής και επιβεβαιώνεται μέρα με τη μέρα. ΟΛΠ και Δήμος θα πρέπει να είναι σε αγαστή συνεργασία. Δεν θα πρέπει ο ΟΛΠ να απορρίπτει ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και κατά πλειοψηφία αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και να αυτενεργεί. Περίμενα και περιμένω να σεβαστεί αυτές τις αποφάσεις και να βρει μόνος του λύση, χωρίς να απευθύνεται σε υπουργούς, επιπλήττοντας τη Δημοτική Αρχή. Να πραγματοποιηθεί με δική του πρωτοβουλία η μεταφορά των φορτηγών εξολοκλήρου από τη θάλασσα έστω και με αύξηση του κόστους της επένδυσης που είναι χρηματοδοτούμενη κατά 95% από ευρωπαϊκούς πόρους. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι τέτοιες επενδύσεις για να ολοκληρωθούν και να έχουν τα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα θα πρέπει να έχουν τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, τουλάχιστον σε βασικά αυτονόητα περιβαλλοντικά ζητήματα και όχι να επιχειρείται να επιβληθούν».



Όσον αφορά το ζήτημα των φορτηγών ο κ. Μώραλης σημείωσε ότι: «Δήμος Πειραιά δεν αποφασίζει. Η κυβέρνηση είναι αυτή που τελικά θα εγκρίνει ή όχι τους νέους όρους της Περιφέρειας. Σε κάθε περίπτωση εμείς πρέπει να ξέρουμε που βαδίζουμε. Προσωπικά δεν δέχομαι να γίνομαι μπαλάκι μεταξύ κυβερνήσεων και ΟΛΠ και αυτό θα πρέπει να τελειώσει μια και καλή. Το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά με ομόφωνες αποφάσεις, έχει υπερασπιστεί τα συμφέροντα της πόλης και των κατοίκων. Έχω ξαναπεί πως η επένδυση έχει θετικά στοιχεία, αλλά σε θέματα που «πονάει» η πόλη μας, όπως είναι περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά ζητήματα, δεν κάναμε και δεν θα κάνουμε πίσω».

Ο δήμος Πειραιά

Από την πλευρά του ο Δήμος Πειραιά ομόφωνα έχει αποφασίσει ότι δεν θέλει την διέλευση των φορτηγών μέσα από την πόλη, και εκφράζει τη δυσαρέσκειά του και την έντονη διαμαρτυρία του για την έως σήμερα μη ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και την κατάθεση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπως ορίζει η σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Ο.Λ.Π. Α.Ε.

Καλεί επίσης άμεσα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να προχωρήσει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του σε όλες τις ενέργειες για την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Δήμου Πειραιά, εντάσσοντας στην έγκριση Μ.Π.Ε. και τους όρους που διατυπώθηκαν από το Δ.Σ. Πειραιά και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.


Τέλος ο Δήμος Πειραιά απαιτεί από όλες τις αρμόδιες αρχές και παράλληλα εξετάζει κάθε νομικό και διοικητικό εργαλείο για την άμεση διακοπή της διέλευσης βαρέων οχημάτων (που προορίζονται για το έργο επέκτασης του νοτίου προβλήτα κρουαζιέρας) από την πόλη έως την έγκριση της Μ.Π.Ε.
Το παρασκήνιο

Η Cosco, σύμφωνα με πληροφορίες του edolio5, έχει ζητήσει να της αποδοθεί το επιπλέον 16% των μετοχών κανονικά, σήμερα ελέγχει το 51%, παρά το γεγονός ότι τα έργα δεν θα είναι έτοιμά στην ώρα τους. Εάν αυτό δεν συμβεί, τότε, σύμφωνα με και τα όσα αναφέρει στην επιστολή του, δεν αποκλείεται να χρησιμοποιήσει και το επιχείρημα αυτό για να αποδώσει σε τρίτους τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις, προκειμένου να συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ να του αποδώσει το επιπλέον μετοχικό ποσοστό.


Χαρακτηριστικά στην επιστολή του ο ΟΛΠ, η οποία υπογράφεται από τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο Zang AnMing, προς τους δύο υπουργούς κ.κ Σταϊκούρα και Πλακιωτάκη, μεταξύ άλλων κάνει λόγο για ¨αδικαιολόγητη κωλυσιεργία, στα όρια της άρνησης, παροχής συναίνεσης, εκ μέρους του Δήμου Πειραιά για τη χερσαία, δια ξηράς δηλαδή μεταφορά των αδρανών υλικών στο πλαίσιο της κατασκευής του σημαντικότερου έργου του επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε., δηλαδή της Νότιας Επέκτασης του επιβατικού λιμένα της ΟΛΠ Α.Ε.»

«Παρά την αδιάκοπη επικοινωνία μας με το Δήμο Πειραιά επί σειρά μηνών, τόσο μέσω επιστολών όσο και σε δια ζώσης επαφές μας και παρά τις προφορικές διαβεβαιώσεις από τους εκπροσώπους του Δήμου Πειραιά περί του αντιθέτου το ζήτημα εξακολουθεί να εκκρεμεί χωρίς να έχει σημειωθεί απολύτως καμία πρόοδος», υπογραμμίζει ο εκτελών χρέη διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ, και συνεχίζει επισημαίνοντας ότι η μεταφορά των αδρανών υλικών προβλέπεται ρητά από την ΚΥΑ για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και από την τεχνική μελέτη του έργου.

Σημειώνει επίσης ότι από πουθενά δεν προκύπτει η δυνατότητα του Δήμου να εμποδίσει την διέλευση των φορτηγών οχημάτων, που μεταφέρουν τα υλικά από το οδικό του δίκτυο. Υπογραμμίζει δε ότι η παρακόληση αυτή είναι και ο λόγος αδυναμίας προόδου του έργου με βάση τις εγκεκριμένες μελέτες, καθώς η νομίμως εγκεκριμένη τεχνική λύση περιλαμβάνει τη διά ξηράς μεταφορά.

«Η χωρίς κανένα έρεισμα, παρεμπόδιση υλοποίησης της σημαντικότερης υποχρεωτικής επένδυσης του ΟΛΠ δεν δημιουργεί μόνο προσκόμματα στην επιτυχή ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, αλλά τορπιλίζει συνολικά τη σύμβαση παραχώρησης με ότι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία του Πειραιά αλλά και αυτονόητα για την εθνική οικονομία».

Να σημειώσουμε ότι το έργο έχει πάρει η εταιρεία ΤΕΚΑΛ που ανήκει στα αδέρφια Ψαλτάκου που αναλαμβάνει σχεδόν μονοπωλιακά όλα τα έργα του ΟΛΠ από τις πρώτες μέρες διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.     

Με οικονομική προσφορά 103 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, έναντι προϋπολογισμού 136,2 εκατ. πλέον ΦΠΑ, η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ Α.Ε., η οποία τείνει να γίνει εκ των μονίμων εργοληπτών και στενότερων συνεργατών της Cosco, ανακηρύχθηκε προσωρινός μειοδότης του έργου επέκτασης του επιβατικού λιμένα του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς (νότια ζώνη, φάση Α). Πρόκειται για τον νέο προβλήτα κρουαζιέρας, που είναι μια από τις υποχρεωτικές επενδύσεις του όλου επενδυτικού σχεδίου της Cosco για τον ΟΛΠ, το οποίο χρηματοδοτείται και από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Υπενθυμίζεται πως για το έργο φέρεται να είχαν αρχικά ενδιαφερθεί μεταξύ άλλων οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «J&P Αβαξ», Intrakat, Archirodon, «Ακτωρ», ΜΕΤΚΑ, ΤΕΚΑΛ και ξένοι όμιλοι όπως οι Acciona, FCC Construcción, Vinci και Royal Boskalis Westminster. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2018 και στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς το έργο έχει και κοινοτική χρηματοδότηση (Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2014-2020) και μάλιστα σε ποσοστό της τάξης του 95%.

Ο διαγωνισμός ανεστάλη στις 29 Αυγούστου του 2018 ύστερα από προσφυγές που υπέβαλαν δύο ενδιαφερόμενες εταιρείες και ειδικότερα η «Αβαξ» και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τους όρους της προκήρυξης με βάση τους οποίους αποκλείονταν πρακτικά από τη διαδικασία. Στις αρχές Ιουνίου φέτος έγινε γνωστό ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας δικαίωσε τον ΟΛΠ και έτσι ο διαγωνισμός συνεχίσθηκε, με την προθεσμία για τις δεσμευτικές προσφορές να λήγει χθες το πρωί. Τέσσερις ήταν η υποψήφιοι που είχαν περάσει σε αυτή τη φάση: μια τουρκική εταιρεία (STFA Insaat AS) με υπεργολάβο μονάδα του ομίλου «Ελλάκτωρ», η οποία τελικά σύμφωνα με πληροφορίες δεν κατέθεσε προσφορά, μια κοινοπραξία της ισπανικής Acciona Construccion με τη «Μυτιληναίος», που φέρεται να κατέθεσε φάκελο αλλά χωρίς οικονομική προσφορά, όπως και η άλλη υποψήφια, η πορτογαλική Etermar Engenharia e Construcao, και η ΤΕΚΑΛ, συμφερόντων του ομίλου Ψαλτάκου, που έδωσε τη μόνη προσφορά. Αποτελεί πλέον δεδομένο για τα έργα του ΟΛΠ ότι δεν έχει κανένα νόημα να συμμετέχει η άλλη εταιρεία αφού όλα καταλήγουν στην εταιρεία ΤΕΚΑΛ Α.Ε.!