Ο άγνωστος φάκελος των βαθύπλουτων πετρελαιάδων ! Γιατί οι εφοπλιστές Μπάκος από την Αρκαδία και Καϋμενάκης από τον Κορυδαλλό, ανακατεύουν την τράπουλα στα ΜΜΕ αγοράζοντας 3 κανάλια. Ο γάμος του Junior Γιάννη με την Αφροδίτη, κόρη του "βασιλιά" της εστίασης Βλάση Σταθοκωστόπουλου. Ο πόλεμος με τον Δήμαρχο Αθηναίων και η απαγωγή της ανιψιάς.


Του Άρη Σπίνου

Μιλάνε με τον Σαββίδη για το OPEN και λένε ότι έκλεισαν deals με KONTRA και ACTION24. Είναι προφανές πως όλα αυτά έχουν την έγκριση του Μαξίμου.

Ναυτικοί, εφοπλιστές, ιδιοκτήτες διυλιστηρίου στον Περσικό Κόλπο, παραγωγοί βιολογικών προϊόντων, ιδιοκτήτες ποδοσφαιρικής ομάδας, επενδυτές στις κατασκευές και τον χώρο της ενέργειας, τώρα και καναλάρχες. Γιατί όμως μπήκαν σε αυτόν τον χώρο; 

Ο Γιάννης Καϋμενάκης και ο Δημήτρης Μπάκος, οι ναυτικοί που εξελίχθηκαν σε εφοπλιστές με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και πλέον σε πολυσχιδείς επιχειρηματίες, μπορεί να ξεκίνησαν να εισέρχονται αθόρυβα στο ελληνικό γίγνεσθαι τη δεκαετία του 2000, τώρα όμως ετοιμάζονται να πάρουν θέση στην κεντρική σκηνή. 

Ως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, την Δευτέρα 18/4/2022 το δίδυμο, σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες, είχε φτάσει στην υπογραφή προσυμφώνου για την εξαγορά δύο περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών της Αττικής.
Το πρώτο είναι το ΚONTRA CHANNEL της οικογένειας Κουρή και το δεύτερο το ACTION 24 του επιχειρηματία Διονύση Παναγιωτάκη. 2 νοικοκυρεμένα τηλεοπτικά μαγαζιά με σοβαρή παρέμβαση στα πολιτικά πράγματα και το κυριότερο χωρίς χρέη. Μάλιστα, ήδη από την περασμένη Τρίτη έχει ξεκινήσει ο ενδελεχής έλεγχος στα οικονομικά των δύο τηλεοπτικών επιχειρήσεων, όπως έχει ήδη γράψει το edolio5 από ομάδα της Deloitte που θα ανάψει και το πράσινο φως για την ολοκλήρωση των δύο deals κάτι που θεωρείται βέβαιο.


Σήμερα το edolio5 αποκαλύπτει ότι ο  εκπρόσωπός τους συναντήθηκε προ ημερών με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου και την κυρία Oλγα Γεροβασίλη του ΣΥΡΙΖΑ για να τους ενημερώσει ότι οι κύριοι Μπάκος και Καϋμενάκης θέλουν να μπουν στα media.

Το ερώτημα τώρα είναι τι θα κάνει ο Ιβάν Σαββίδης. Αν δηλαδή θα αντιμετωπίσει την πρόταση των Μπάκου – Καϋμενάκη για την εξαγορά του OPEN (και των ιστότοπων ethnos.gr και imerisia.gr) ως διέξοδο από μια επένδυση που συνεχίζει να αιμορραγεί (λέγεται ότι έχει «κάψει» περί τα 100 εκατ. ευρώ από τη στιγμή που συγκροτήθηκε το κανάλι), αλλά και την οποία εικάζεται ότι μπορεί να απολέσει στην περίπτωση που κλιμακωθούν περαιτέρω οι Δυτικές κυρώσεις σε Ρώσους πολίτες που θεωρείται ότι συνδέονται με τον Βλαντιμίρ Πούτιν.


Αν και οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές φαίνεται να τα βρίσκουν, η πλευρά Σαββίδη επιμένει να διαψεύδει τόσο ένα deal για το OPEN όσο και τη σεναριολογία για επικείμενη έξοδο του Πόντιου επιχειρηματία κι από άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως ο ΟΛΘ. Μια σεναριολογία που τροφοδοτείται και από την ηχηρή απουσία του από την Ελλάδα εδώ και περίπου δύο χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, το δίδυμο των εφοπλιστών/επιχειρηματιών φέρεται να θέλει να αποκτήσει το OPEN, που διαθέτει άδεια πανελλαδικής εμβέλειας, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να αποκτήσει παρεμβατικότητα στον δημόσιο διάλογο. Αυτό εξάλλου φάνηκε και από τις προτάσεις που κατέθεσαν στα δύο συγκεκριμένα περιφερειακά κανάλια τα οποία διατηρούν προφίλ ενημερωτικό διαφορετικής πολιτικής απόχρωσης και με δικό τους κοινό.





Πάντως από εποπτικής-ρυθμιστικής άποψης φαίνεται πως ένα πιθανό συνδυαστικό deal δύσκολα θα βρει τοίχο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς υπάρχει το προηγούμενο με την κοινή ιδιοκτησία που έχουν οι δύο πανελλαδικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, STAR CHANNEL και ALPHA TV. Σε κάθε περίπτωση, ένα πιθανό deal που θα συμπεριλαμβάνει και το OPEN μπορεί να πυροδοτήσει και ένα ντόμινο κινήσεων που θα επηρεάσει κι άλλους χώρους. 

Αν κάτι οφείλει κανείς να αναγνωρίσει στο δίδυμο των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου και Γιάννη Καϋμενάκη είναι η τόλμη και η αποφασιστικότητά τους να πέφτουν στα βαθιά νερά του επιχειρείν ακόμη και όταν αυτά είναι αχαρτογράφητα.
Στην Ελλάκτωρ έχοντας το 30% μπήκαν σε μια περίοδο σκληρής μετοχικής αντιπαράθεσης μεταξύ της προηγούμενης διοίκησης Καλλιτσάντση και της ολλανδικής Reggeborgh Invest, δηλώνοντας άγνοια για τα εργοτάξια, αλλά πρόθυμοι να μάθουν. Δέχτηκαν ανελέητο συστημικό πόλεμο από ΜΜΕ που ήταν συστρατευμένα στην αντίθετη πλευρά.

Οι δύο εφοπλιστές έχουν δαπανήσει τα τελευταία χρόνια πάνω από 140 εκατ. ευρώ για την απόκτηση μετοχών στην Ελλάκτωρ. Τις μετοχές αυτές απέκτησαν σταδιακά μέσω της Farallon, αγοράζοντας τα μερίδια της οικογένειας Καλλιτσάντση (25,5%), που ήταν ενέχυρο στο επενδυτικό fund έναντι δανείoυ που είχε χορηγήσει στους πρώην μεγαλομετόχους του ομίλου, στη μάχη που έδωσαν με την πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα το καλοκαίρι του 2018.

Mετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ κατά 125 εκατ. ευρώ, αύξησαν τη συμμετοχή τους στην εταιρεία στο 30%, αγοράζοντας δικαιώματα και αδιάθετες μετοχές της αύξησης. Κρίσιμο σταυροδρόμι για την επόμενη μέρα στο εσωτερικό του ομίλου εκτιμάται ότι θα είναι και η επικείμενη αύξηση κεφαλαίου της Ελλάκτωρ, η οποία προετοιμάζεται αθόρυβα για να ενισχυθεί κεφαλαιακά η εταιρεία εν όψει των μεγάλων δημοπρατήσεων και του διαγωνισμού της Αττικής οδού.
Πολλοί μιλούν για μεγάλη αύξηση, η οποία θα αποτελέσει ισχυρό μοχλό πίεσης στην πλευρά των εφοπλιστών και μπορεί να λειτουργήσει και ως επιταχυντής μετοχικών εξελίξεων στον όμιλο Ελλάκτωρ.


 Από το χωριό Κολλίνες της Αρκαδίας ο Δημήτρης Μπάκος, απ’ τον Κορυδαλλό ο Γιάννης Καϋμενάκης, ως τη ναυτική σχολή στις αρχές του ’70 και την επαγγελματική συνάντηση πάνω στα δεξαμενόπλοια γνωστής εταιρείας που αναλάμβανε εξαιρετικά δύσκολες αποστολές, η σχέση τους εξελίχθηκε σε αδερφική φιλία!
Ο ένας στη γέφυρα και ο άλλος στο μηχανοστάσιο, έφτασαν με τα χρόνια να εξελιχθούν σε καπετάνιο και α’ μηχανικό αντίστοιχα, αντιμετωπίζοντας κάθε είδους πρόκληση ως ευκαιρία.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, αποφάσισαν να αφήσουν τα μπάρκα και να ασχοληθούν με τη ναυτιλία επιχειρηματικά. Ξεμπάρκαραν στο λιμάνι της Φουτζέιρα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και με τις γνωριμίες που είχαν φροντίσει να κάνουν κατάφεραν να υπογράψουν το πρώτο τους συμβόλαιο για μεταφορά καυσίμων. Ήδη το «κομπόδεμα» από τις αποστολές χωρίστηκε σε ποσοστά ενός παλιού πλοίου.


Το 1997 θα δημιουργήσουν την εταιρεία Akron Trade and Transport, με έδρα το λιμάνι της Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μόλις 70 ναυτικά μίλια από τα στενά του Ορμούζ. Η εταιρεία, που σήμερα αποτελεί τη ναυαρχίδα των επιχειρήσεών τους, θα προσφέρει αρχικά υπηρεσίες πετρέλευσης και αργότερα ship management στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως σε Ινδία και Κίνα. Παράλληλα θα αναπτύξει και τμήμα trading προϊόντων πετρελαίου.

Ο δεύτερος πόλεμος στον Κόλπο, το 2003, είναι που θα δώσει τρομερή ώθηση στην εταιρεία τους, πυροδοτώντας ένα μεγάλο ράλι στις τιμές του πετρελαίου και ωθώντας ανοδικά και τις τιμές στα ναύλα.

Οι δουλειές ανοίγουν έτι περαιτέρω και ο στόλος σταδιακά αρχίζει να αυξάνεται. Σήμερα η Akron εμφανίζεται να διαθέτει στόλο από 11 δεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα bunker vessels. Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, οι δύο επιχειρηματίες φέρονται να σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα και με άλλες εταιρείες, όπως η Smart Tanker με έδρα την Ελλάδα, η οποία έχει στόλο με 8 δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας από 100.000 έως 300.000 τόνους, η AltoMare με δύο δεξαμενόπλοια VLCC, χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων, και άλλες. Συνολικά οι δύο άνδρες φέρονται να ελέγχουν πάνω από 30 πλοία, όλα για τη μεταφορά πετρελαίου.

Μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχουν μπει αρκετά δυναμικά και στον χώρο της διύλισης, καθώς εταιρεία συμφερόντων τους έχει κατασκευάσει και λειτουργεί ένα από τα τέσσερα διυλιστήρια στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το διυλιστήριο, δυναμικότητας 20.000 βαρελιών πετρελαίου την ημέρα, που ως το 2026 σχεδιάζεται να έχει επεκταθεί στα 62.000 την ημέρα μέσα από ένα ευρύ πλέγμα επενδύσεων, βρίσκεται επίσης στο Εμιράτο Φουτζέιρα.Στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες περιλαμβάνονται ένα διυλιστήριο ιδιοκτήτρια του οποίου εμφανίζεται η εταιρεία ECOMAR Εnergy Solutions καθώς και ένας στόλος από δεξαμενόπλοια

Ως ιδιοκτήτρια εταιρεία εμφανίζεται η ECOMAR Εnergy Solutions. Μάλιστα για την επίβλεψη του μεγαλεπήβολου έργου οι κύριοι Μπάκος και Καϋμενάκης επιστράτευσαν πρώην στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων. Παράλληλα με το διυλιστήριο εξαγόρασαν και κατασκεύασαν μεγάλες αποθήκες καυσίμων.

Στην Ελλάδα, πάλι, σχεδόν συμπτωματικά, με την έναρξη του νέου πολέμου στον Κόλπο το 2003, που θα δώσει «φτερά» στην Akron, οι δύο άνδρες θα κάνουν τις πρώτες τους κινήσεις επί ελληνικού εδάφους.
Η πρώτη είναι μία ιδέα του Δημήτρη Μπάκου. Θα εξαγοράσουν τις μετοχές της ποδοσφαιρικής ομάδας του Αστέρα Τρίπολης και ταυτόχρονα θα ενεργοποιήσουν ένα φιλόδοξο σχέδιο, τη δημιουργία της μεγαλύτερης φάρμας βιολογικής καλλιέργειας στη χώρα, στα ορεινά της Αρκαδίας, κοντά στο χωριό του Δημήτρη Μπάκου.


Ο Καϋμενάκης, με καταγωγή (από την πλευρά του πατέρα του) από το Αρχοντοχώρι της Αιτωλοακαρνανίας και από τον Κάλαμο (από την πλευρά της μητέρας του), το γαλαζοπράσινο νησί δίπλα στη Λευκάδα και απέναντι από την Αιτωλοακαρνανία, λέγεται ότι κόλλησε το μικρόβιο της μπάλας μεγαλώνοντας στον Κορυδαλλό, την εποχή της ένδοξης Προοδευτικής. Ο δε Μπάκος γνώριζε καλά τα δρώμενα -ποδοσφαιρικά και μη- των Αρκάδων.

Η υπόλοιπη ιστορία είναι λίγο πολύ γνωστή.

Σε ό,τι αφορά την Αρκαδική Οικολογική Φάρμα, , απ’ όπου διέρχεται ο ποταμός Ευρώτας και διαθέτει και δύο τεχνητές λίμνες, λειτουργεί ένα παραδοσιακό τυροκομείο, ενώ εκτρέφονται διάφορα ζώα, από μοσχάρια και αίγες ως πρόβατα, αγριογούρουνα και πτηνά – όλα με βιολογικό τρόπο. Επίσης καλλιεργούνται αγροτικά προϊόντα. Τα προϊόντα της φάρμας διατίθενται αποκλειστικά από ένα κατάστημα στο κέντρο της Τρίπολης καθώς και από ένα ακόμη στα νότια προάστια των Αθηνών.

Πέραν των παραπάνω, αναζήτησαν ευκαιρίες και στην αγορά της ενέργειας με τη Volton, καθώς και με σειρά πάρκων με φωτοβολταϊκά συστήματα ανά την επικράτεια. Η Volton, που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2017, δραστηριοποιείται στον τομέα προμήθειας και εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος και στην παροχή υπηρεσιών παροχής φυσικού αερίου.

Προ τριετίας, με την εξαγορά της ΚΕΝ του Ομίλου Καράτζη, ενίσχυσε σημαντικά το μερίδιό της στην αγορά, με τους πελάτες της πλέον να προσεγγίζουν τους 200.000. Το 70% της εταιρείας το έχουν οι δύο άνδρες και το 30% ο κ. Δημήτρης Τσίτος, ο οποίος ασκεί και τη διοίκηση.
Τον περασμένο μήνα, πάντως, η εταιρεία προσέλκυσε αρνητική δημοσιότητα, όταν ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά εις βάρος της ισχυριζόμενος ότι εμφάνιζε αυξημένα δημοτικά τέλη -τα οποία δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα- ως χρεώσεις του Δήμου Αθηναίων προς τους δημότες του.

Τόσο ο Γιάννης Καϋμενάκης όσο και ο Δημήτρης Μπάκος έχουν παντρευτεί δύο φορές. Ο ένας έχει τέσσερα παιδιά και ο άλλος δύο. Όλα μεγάλα σε ηλικία που έχουν πάρει πλέον τον δρόμο τους και ακολουθούν τη δική τους σταδιοδρομία στην Ελλάδα. Εξ αυτών οι μισοί έχουν ενεργό συμμετοχή στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Ο ένας γιος του  Μπάκου, ο Θάνος, ασχολείται με το βασικό αντικείμενο του ομίλου, την Akron Trade and Transport, στη Φουτζέιρα. Ο άλλος του γιος, ο Νίκος Μπάκος, μαζί με την Αλεξάνδρα Καϋμενάκη ασχολούνται με τις δύο ναυτιλιακές στην Ελλάδα. Ο Νίκος είναι παντρεμένος με την Αφροδίτη Σταθοκωστοπούλου κόρη του Βασιλιά της εστίασης Βλάση Σταθοκωστόπουλου που διαθέτει περισσότερα από 30 τοπ καφέ - εστιατόρια στην Αττική και κατά κύριο λόγο στην Αθηναϊκή παραλιακή ριβιέρα. 

Σημειώνεται ότι η οικογένεια του Γιάννη Καϋμενάκη πέρασε προ οκταετίας μια σοβαρή περιπέτεια, όταν η ανιψιά του είχε πέσει θύμα απαγωγής με σκοπό τα λύτρα. Μια υπόθεση με αίσιο τέλος, αφού το θύμα απελευθερώθηκε έπειτα από λίγες μέρες, ενώ συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν οι δράστες.